СЕКЦИЯ ПОМОЩ
ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ
Информационна система "Структура на заплатите" улеснява и автоматизира процеса по попълване и предаване в НСИ на годишните отчети за дейността на предприятията, попадащи в извадките/съвкупностите за наблюдение на статистиката в сектор „Структура на заплатите“. Системата предоставя на респондентите и счетоводните къщи възможности за:
- Създаване, въвеждане, редактиране на годишни отчети
- Извършване на логически контрол и валидиране на данните в отчетите
- Обработване (приключване) и подаване на годишните отчети към НСИ
- Търсене и преглед на подадени годишни отчети
- Експортиране на въведени годишни отчети
Информационна система "Структура на заплатите" е достъпна чрез квалифициран електронен подпис. Всеки потребител(респондент/счетоводна къща) може да регистрира профил на респондент/счетоводна къща в ИС "Структура на заплатите", като избере линк „Регистрация с КЕП“ от началната страница на системата. Регистрираните потребители имат достъп до всички свои отчети. За да се регистрира, потребителят трябва да попълни поне задължителните данни в регистрационната форма и да потвърди заявката за регистрация. След подаването на заявката, системата изпраща тоукън (линк) с временна валидност за потвърждение на направената заявка на електронната поща на потребителя, попълнена в заявката. Потребителят трябва в посочения в съобщението срок да потвърди заявката, за да активира профила си. След успешното активиране на профила потребителят може да достъпва всички дейности в ИС „Структура на заплатите“.
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ
За да използва информационна система "Структура на заплатите" потребителят следва да разполага с персонален компютър или лаптоп с инсталирана операционна система, която е в поддръжка от производителя и с предварително инсталиран софтуер за работа с електронен подпис – BISS (Browser Independent Signing Service). BISS (Browser Independent Signing Service) е софтуер за подписване с електронен подпис при извършване на операции в Интернет браузъра.
Поддържани операционни системи:
- Windows 10 (32bit и 64bit)
- Linux (32bit и 64bit)
- OSX (64bit)
Поддържани уеб браузери:
- Firefox – версия 68 или по-нова
- Chrome – версия 76 или по-нова
- Edge
РЕГИСТРАЦИЯ В СИСТЕМАТА
Потребителите на системата се регистрират посредством квалифициран електронен подпис (КЕП). Потребителят (респондентът/счетоводната къща) трябва да притежава удостоверение (цифров сертификат) за КЕП, издаден от доставчик на удостоверителни услуги (ДУУ).
За регистрация и вход в система се изисква да разполагате с предварително инсталиран на устройството Ви софтуер за работа с електронен подпис – BISS (Browser Independent Signing Service). BISS (Browser Independent Signing Service) е софтуер за подписване с електронен подпис при извършване на операции в Интернет браузъра. Инсталационен файл за BISS може да бъде изтеглен от един от долупосочените линкове:
- MS WINDOWS: B-TRUST BISS.EXE
- MS WINDOWS: B-TRUST BISS.MSI
- MAC OS: B-TRUST BISS
- LINUX UBUNTU: B-TRUST BISS
- Инструкции за работа с BISS
ПОДДЪРЖАНИ КВАЛИФИЦИРАНИ ЕЛЕКТРОННИ ПОДПИСИ (КЕП)
Информационна система "Структура на заплатите" работи с вписаните доставчици в Регистър на доставчиците на удостоверителни услуги в България, поддържан от Комисията за регулиране на съобщенията поддържа. Вписаните от КРС в националния доверителния списък доставчици на квалифицирани удостоверителни услуги са:
- „Борика“ АД
- „Евротръст Технолъджис“ АД
- „Инфонотари“ ЕАД
- „Информационно обслужване“ АД
- „СЕП България“ АД
РЕГИСТРАЦИЯ СТЪПКА ПО СТЪПКА
За да се регистрирате е необходимо:
- да сте изпълнили инструкциите за инсталиране на квалифицирания електронен подпис на избрания доставчик на удостоверителни услуги
- да сте изтеглили и стартирали услугата BISS
Стъпки:
- Свържете КЕП с компютъра и избере линк „Регистрация с КЕП“ от началната страница на системата.
- Натиснете бутон „Изберете подпис и подпишете тестови данни“, който зарежда информация за текущите свързани електронни подписи.
- Зарежда се BISS и дава възможност за избор на сертификат за електронно подписване. Следва да изберете сертификата и да кликнете върху бутон „Изберете сертификат“.
- Зарежда се BISS екран с тестови данни, които следва да бъдат подписани и следва да изберете бутон „ОК“.
- Зарежда се BISS екран „Избран сертификат за подписване“, където следва да въведете Вашия ПИН код за достъп и изберете бутон „Подпиши“
- Ако сертификатът, който използвате е валиден, автоматично се извлича и попълва информация от в полетата за регистрация в системата.
- Следва да попълните останалите полета, които се изискват при регистрация в системата и да изберете бутон „Регистрация“
- На посочения от Вас имейл системата изпраща тоукън (линк) с временна валидност за потвърждение.
- Следва да последвате линка в получения имейл, за да потвърдите регистрацията.
ВХОД В СИСТЕМАТА
За да достъпите система е необходимо:
- да разполагате с регистрация като респондент/счетоводна къща в ИС "Структура на заплатите"
- да сте изпълнили инструкциите за инсталиране на квалифицирания електронен подпис на избрания доставчик на удостоверителни услуги
- да сте изтеглили и стартирали услугата BISS
Стъпки:
- Свържете КЕП с компютъра и избере линк „Вход с КЕП“ от началната страница на системата.
- Натиснете бутон “Изберете подпис за вход“, който зарежда информация за текущите свързани електронни подписи.
- Зарежда се BISS екран „Изберете сертификат за електронно подписване“, където следва да изберете сертификата и да кликнете върху бутон „Изберете сертификат“.
ОТОРИЗАЦИЯ НА СЧЕТОВОДНА КЪЩА
Ако желаете счетоводна къща да подава отчетите от Ваше име в Информационна система "Структура на заплатите", то следва да изпратите заявление за оторизация. Задължително условие за оторизиране на дадена счетоводна къща е предварително тя да има активна регистрация в Информационна система "Структура на заплатите".
Оторизация чрез КЕП
- Следва да сте регистрирали в ИС "Структура на заплатите" като респондент и когато сте влезли в профила на компанията в горното дясно меню за управление на потребителския профил и изберете опция „Оторизирани счетоводни къщи и заявки“
- В търсачката започнете да вписвате ЕИК или име на счетоводната къща, която желаете да оторизирате.
- След като изберете счетоводната къща, следва да изберете бутон „Изпрати заявка за оторизация“
- Заявката за оторизация се изпраща към администраторите на ИС "Структура на заплатите" за изпълнение.